Με το ποδήλατο

Για πληροφορίες σχετικά με τις μετακινήσεις με το ποδήλατο απευθυνθήκαμε στον κ. Βασίλη Διαμαντόπουλο, Γενικό Γραμματέα του Ποδηλατικού Ομίλου Πατρών, ο οποίος ανταποκρίθηκε αμέσως και τον ευχαριστούμε θερμά για τη συνέντευξη που μας παραχώρησε. Η συνέντευξη έγινε στα γραφεία του ομίλου από τους μαθητές  Σπυριδωνίδη Έλλη, Μαλλόπουλο Παναγιώτη, Μικρώνη Γεώργιο και Παπαλεξάτο Νίκο.

Ο κ Διαμαντόπουλος μας έδωσε και δύο έντυπα, ένα έντυπο που αφορά την Ακαδημία Ποδηλασίας και περιλαμβάνει ένα μίνι ιστορικό του ομίλου και τι κάνουν στην Ακαδημία και ένα έντυπο με τίτλο «Μια βόλτα στην ασφάλεια» που έχει εκδοθεί από το Δήμο για την Ευρωπαϊκή μέρα Ποδηλάτου και περιέχει πολλά στοιχεία που χρειάζονται για τη μετακίνηση στην πόλη

ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟ ΟΜΙΛΟ

1)      Πόσα και τι ηλικίας είναι τα μέλη του ομίλου?

Ασφαλώς μιλάμε για τα αθλητικά μέλη (γιατί υπάρχουν και μέλη διοικητικά)  Η ακαδημία μας ξεκινάει με μέλη από 7 με 8 χρονών έως και 14 και από εκεί και πέρα τα αθλητικά μέλη ανά κατηγορίες είναι  πανπαίδες 13-14 χρονών, παίδες 15-16 χρονών -αντίστοιχα υπάρχουν και γυναικείες κατηγορίες-  έφηβοι 17-18 χρονών, από 19 έως 23 χρονών νέοι και από κει και πάνω είναι άνδρες. Πάνω από 30 ετών όποιος θέλει μπαίνει στην κατηγορία master. Master  σημαίνει ότι έχουν σταματήσει την αθλητική δραστηριότητα και κάνουν αθλητικές δραστηριότητες αλλά σε άλλες κατηγορίες και φτάνουν μεχρι 60 ετών και πάνω. Εδώ υπάρχουν υποκατηγορίες 30 με 39 ετών που είναι η κατηγορία Α, 40 με 49 ετών η κατηγορία Β, 50  με 59 ετών η κατηγορία Γ και άνω των 60 η κατηγορία Δ.

Αυτή τη στιγμή επίσημα ο όμιλός μας έχει πάνω από 100 μέλη. Είναι το πολυπληθέστερο  σωματείο στην Ελλάδα.

2)      Τα παιδιά που είναι στη μικρή κατηγορία είναι αρκετά;

Αυτή τη στιγμή είναι 40 άτομα περίπου και χωρίς καμία προσπάθεια προσέλκυσης περισσοτέρων, γιατί δεν μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες.

3)      Χρησιμοποιούν τα μέλη  ποδήλατο  για τις μετακινήσεις στην πόλη;

Τα περισσότερα μέλη ναι. Τα αθλητικά ιδιαίτερα μέλη το χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις. Εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα όμως, ότι αποφεύγουμε να κυκλοφορούμε με τα αγωνιστικά ποδήλατα επειδή υπάρχει το πρόβλημα της κλοπής Αυτό βέβαια δε συμβαίνει  μόνο στην Πάτρα. Δεν μπορούμε να αφήσουμε έξω το ποδήλατο -το αγωνιστικό είναι πιο ακριβό από τα συμβατικά- γιατί υπάρχει κίνδυνος να το χάσουμε οπότε πολλές φορές αυτός είναι ανατρεπτικός παράγοντας για να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο στην πόλη. Να  διευκρινίσω ότι μιλάω για τους αθλητές.

ΧΡΗΣΗ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

4)      Τι εξοπλισμό πρέπει να έχει ένας ποδηλάτης στην πόλη;

Εικόνα 2: Το κράνος είναι απαραίτητο

Ο απαραίτητος εξοπλισμός σε έναν ποδηλάτη είναι το κράνος καταρχήν. Το πρώτο και κύριο απ’ όλα είναι το κράνος. Δεύτερον είναι η σωστή ενδυμασία. Αν μιλάμε για ποδήλατο πόλης δε θα σας πω αγωνιστική ενδυμασία γιατί όταν χρησιμοποιούμε το ποδήλατο στην πόλη το χρησιμοποιούμε για πολλούς λόγους. Είτε το θέλουμε για μετακίνηση να πάμε στη δουλειά μας είτε για βόλτα ή για ψυχαγωγία. Άρα ανάλογα φοράμε και την κατάλληλη ενδυμασία.

5)      Τι τύπος ποδηλάτου μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην πόλη;

Υπάρχουν ειδικά ποδήλατα πόλης που υπάρχουν σε όλα τα καταστήματα αλλά και οποιοδήποτε ποδήλατο mountain ή δρόμου μπορείς να το χρησιμοποιήσεις, εκτός από ποδήλατο πίστας βέβαια.

6)      Υπάρχουν  ειδικοί κανόνες οδικής κυκλοφορίας που αφορούν τους ποδηλάτες;  Τι ισχύει για την κίνηση των ποδηλάτων στην πόλη;

Στο δρόμο ακολουθούμε τον ΚΟΚ όπως ακολουθούν όλα τα οχήματα. Δε σημαίνει ότι επειδή έχουμε ποδήλατο αυθαιρετούμε. Πηγαίνουμε στο δεξιό του δρόμου κανονικά, ακολουθούμε τα σήματα του κώδικα, στα φανάρια σταματάμε δεν περνάμε με κόκκινο … Θα σας βοηθήσει πολύ και το έντυπο που σας έχω δώσει.  Τα φανάρια ισχύουν και για τους ποδηλάτες, δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Η σωστή θέση οδήγησης στο δρόμο δεν είναι ακριβώς δίπλα στο πεζοδρόμιο όπως κάνουν οι περισσότεροι. Φροντίστε να κρατάτε απόσταση τουλάχιστον 70 εκατοστά. Προσπεράσεις,  πρέπει να προσέχουμε επειδή το ποδήλατο είναι πιο αργό από τα άλλα οχήματα, μηχανάκια, μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα. Έχουμε κοιτάξει πριν κάποια στιγμή πίσω και δε βλέπουμε τίποτα αλλά ώσπου να πάμε εμείς μια απόσταση 20 μ. ένα αυτοκίνητο μπορεί να έχει διανύσει 200 μ. και να βρεθεί δίπλα μας χωρίς να το περιμένουμε άρα απαιτείται  συνεχής ματιά προς τα πίσω όταν πρόκειται να αλλάξουμε πορεία.

7)      Πρέπει ο ποδηλάτης να προσέχει  κάτι ιδιαίτερο στο δρόμο;  Ποιους κινδύνους διατρέχει;

Κινδύνους διατρέχει πολλούς βέβαια. Καταρχήν πρέπει να προσέχει αν ο δρόμος δεν είναι ομαλός και έχει λακκούβες -να μην πέφτει μέσα στις λακούβες, μπορεί να γυρίσει το τιμόνι και να βρεθεί στο έδαφος με συνέπειες δυσάρεστες. Άλλο είναι ότι ένα προπορευόμενο όχημα μπορεί να σταματήσει απότομα μπροστά του γιατί του έτυχε ένα συμβάν ξαφνικό, άρα πρέπει να έχει την προσοχή του στη οδήγησή του για να μπορέσει εγκαίρως να σταματήσει το ποδήλατο.

8)      Πως συμπεριφέρονται οι οδηγοί και οι πεζοί στους ποδηλάτες;

Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι δυστυχώς οι οδηγοί δε συμπεριφέρονται καλά στους ποδηλάτες, βέβαια τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει λίγο η νοοτροπία. Τα  προηγούμενα χρόνια μέχρι που μας έβριζαν. Τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει η νοοτροπία,  βέβαια  δεν έχουμε την κουλτούρα της Ιταλίας, της Γαλλίας και των άλλων χωρών που το ποδήλατο είναι σε καθημερινή χρήση. Στην Ιταλία π.χ. είναι στο επίπεδο του ποδοσφαίρου σε θεαματικότητα  Βέβαια και εδώ αλλάζει η νοοτροπία και ελπίζουμε και πιστεύουμε η δικιά σας γενιά να αλλάξει τα δεδομένα.

9)      Πως πρέπει οι ποδηλάτες να μεταφέρουν διάφορα αντικείμενα με το ποδήλατο;  Τι ισχύει για τους συνεπιβάτες;

Παλιά έβλεπες  ποδήλατα που έπαιρναν και δεύτερο άτομο. Τώρα αυτό έχει εκλείψει. Ένας μεγάλος όμως μπορεί να πάρει το παιδάκι του το οποίο πρέπει να το βάλει σε σωστή θέση πάνω σε ειδικές σχάρες. Σε αυτές  μπορείς να βάλεις ένα παιδί μικρότερο από εσένα. Δε μπορεί ένα μικρό παιδί να φορτώσει ή να βάλει πίσω έναν μεγαλύτερο για ευνόητους λόγους: και από μυϊκή δύναμη δε μπορεί να ανταποκριθεί. Όσον αφορά τα παιδιά υπάρχουν ειδικά καθισματάκια. Επίσης να προσέχουμε να  μη μπουν τα ποδαράκια του στις ακτίνες στις πίσω ρόδες, γιατί συνήθως τα βάζουμε πίσω. Τα ποδήλατα τώρα δεν έχουν όπως παλαιά σχάρα -τα λεγόμενα διπλοσκέλετα-  που μπορούσες να μεταφέρεις ένα μεγάλο.  Διπλοσκέλετα λέγαμε αυτά που είχαν διπλό σκελετό σιδερένιο για να είναι πιο γερά και είχαν τη σέλα και πίσω είχαν μεγάλη σχάρα και εκεί μπορούσε να καθίσει ένας άνθρωπος και να τον μεταφέρει ο άλλος. Σήμερα, τα  ποδήλατα συνήθως δεν έχουν σχάρα. Έχουν σχάρα ή καλαθάκι μπροστά για να μεταφέρουμε τα ψώνια ή κάποια σχάρα πίσω για να δένουμε τα ψώνια μας και να τα μεταφέρουμε. Υπάρχουν και τα λεγόμενα χταπόδια, που αυξομειώνεται το μήκος τους, για να δένουμε τα πράγματα.

10)   Πως επηρεάζουν οι καιρικές συνθήκες τη μετακίνηση με το  ποδήλατο?

Εικόνα 1: Στη Σαγκάη με βροχή

Στην Ελλάδα μας επηρεάζουν πολύ. Αν βλέπετε ειδήσεις,  στο Βέλγιο ή στην Ολλανδία  με βροχή ή με χιόνι οι ποδηλάτες κυκλοφορούν όσο και αν μας φαίνεται περίεργο εδώ στην Ελλάδα. Υπάρχουν ειδικά αδιάβροχα τα οποία έχουν την κουκούλα γύρω και είναι κάτι σαν ρόμβος οπότε καλύπτει όπως κάθεσαι στο ποδήλατο και τα πόδια.

11)  Δεν είναι επικίνδυνο να μπλεχτεί στη ρόδα;

Όχι. Είναι ειδικά κατασκευασμένο  γι αυτήν τη δουλειά. Δε φτάνει μέχρι κάτω Είναι κάπως σαν ομπρέλα και φοράς ειδικά παπούτσια αδιάβροχα και παντελόνι αδιάβροχο,  οπότε πάνε στις μετακινήσεις τους και με βροχή και με χιόνι.  Εδώ στην Ελλάδα δε συμβαίνει αυτό.

12)  Χρειάζεται κάποια εκπαίδευση για να μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο για τις μετακινήσεις στην πόλη;

Όπως σε όλα τα πράγματα για να τα χρησιμοποιήσεις χρειάζεται κάποια εκπαίδευση,  έτσι και με το ποδήλατο. Βέβαια το ποδήλατο και η μπάλα είναι τα πρώτα παιχνίδια συνήθως των παιδιών.  Και επομένως  μαθαίνουμε μόνοι μας. Σήμερα βέβαια έχουμε φτάσει στο σημείο να λέμε ότι χρειάζεται μια εξειδίκευση για να πηγαίνεις πιο άνετα και με περισσότερη ασφάλεια. Γι αυτό εμείς έχουμε δημιουργήσει την Ακαδημία που τα παιδιά που θέλουν μπορούν να πάνε εκεί, να μάθουν ποδήλατο σωστά. Όπως όλοι κολυμπάμε αλλά δεν ξέρουμε να κολυμπήσουμε σωστά, έτσι όλοι ποδηλατούμε αλλά δεν ξέρουμε να ποδηλατούμε σωστά. Τα ποδήλατα γνωρίζετε ότι έχουν αρκετά γρανάζια (ταχύτητες) , πίσω ξεκινάει με μικρό και καταλήγει σε μεγάλο. Μπορεί να έχει 5, 6….10  γρανάζια. Στο δρόμο θα δείτε ότι κάποιος ποδηλάτης μπορεί να χρησιμοποιεί το μικρό γραναζάκι γιατί αυτό πάει πιο γρήγορα, αλλά έτσι καταστρέφονται οι μύς των ποδιών. Έτσι δε γυμνάζεται ο οργανισμός αλλά καταπονείται.   Αυτό πρέπει όμως κάποιος να στο μάθει.  Βέβαια το καταλαβαίνεις και μόνος σου, γιατί αν πας σε μια ανηφόρα ζορίζεσαι οπότε ανεβάζεις ταχύτητα για να πας πιο άνετα. Όταν βάζεις μεγαλύτερο γρανάζι πίσω παίρνεις  περισσότερες στροφές, που σημαίνει πας πιο άνετα, όταν πας βαριά τραβάς μεγάλο φορτίο. Όταν βάζεις μεγαλύτερη ταχύτητα στην ανηφόρα, πας πιο άνετα. Μεγάλο γρανάζι πίσω και μικρό μπροστά . Μεγάλο γρανάζι μπροστά και μικρό πίσω πας πιο γρήγορα πιο δυνατά. Πολλοί όμως δεν το ξέρουν

13)  Δε θα έπρεπε να εκπαιδεύονται στον ΚΟΚ οι ποδηλάτες προκειμένου να βγουν στο δρόμο;

Εμείς στην Ακαδημία και στο σχολείο θα έπρεπε να γίνεται αυτό. Δεν ξέρω αν το κάνουν πλέον στο δημοτικό. Ένα δημοτικό στα Ζαρουχλέικα έχει φτιάξει  (κάποιος δάσκαλος το έχει φτιάξει αυτό και τον έχουμε συγχαρεί για την πρωτοβουλία του) μια πίστα με τα σήματα και μαθαίνει στα παιδιά τον ΚΟΚ.

14)  Υπάρχει και στην οδό Κανελλοπούλου ένα τέτοιο πάρκο.

Αυτό είναι του δήμου αλλά δεν ξέρουμε αν το λειτουργούνε.

Για να μπορεί να γίνει αυτή η εκπαίδευση χρειάζεται μια  μόνιμη εγκατάσταση. Εκεί που πάμε τα παιδιά για να μάθουν ποδήλατο θα μπορούσαμε και μια φορά την εβδομάδα να τους κάνουμε τον ΚΟΚ.  Αυτό θα ήταν πολύ  θετικό αλλά δεν μπορούμε να βγούμε οικονομικά για να το κάνουμε μόνοι μας και οι φορείς δεν μας βοηθάνε.  Αυτό που φτιάξανε εκεί αν το είχαν φτιάξει  σε εμάς και μας είχαν δώσει ένα χώρο που διεκδικούμε γύρω στα 30 στρέμματα για να μπορούμε να έχουμε τις εγκατστάσεις μας έτοιμες θα ήταν αλλιώς. Γιατί όταν στήνεις και ξεστήνεις χάνεται ο περισσότερος χρόνος.  Στο Παμπελοποννησιακό που πηγαίναμε τις κορίνες μόνο που βάζαμε χάναμε τη  μισή ώρα.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ

15)   Η Πάτρα προσφέρεται για την ανάπτυξη της  χρήσης του  ποδηλάτου για τις μετακινήσεις;

Βέβαια,  επειδή η Πάτρα είναι μια επίπεδη πόλη.  Από το παλιό κολυμβητήριο στην Αγυιά και πέρα από τη  Αγυιά ακόμη μέχρι κάτω την Παραλία είναι μια επίπεδη πόλη. Θα μπορούσε άνετα ο καθένας που θα ήθελε να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο, να το χρησιμοποιήσει.  Υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο όλοι έχουν υποσχεθεί ότι θα το λύσουν αλλά δεν το βλέπω να λύνεται. Ότι δεν έχουμε ποδηλατοδρόμους. Θα μπορούσε να υπάρχει ένας ποδηλατόδρομος από την Πλαζ μέχρι τουλάχιστον το νέο λιμάνι παραλιακώς και 2-3 κάθετοι που θα μπορούσαν να κατεβαίνουν οι Πατρινοί και να κάνουν τη βόλτα τους εκεί για ψυχαγωγία και για μετακίνηση. Πρόσφατα ο αρμόδιος αντιδήμαρχος ανακοίνωσε ότι θα κάνει ποδηλατόδρομο μήκους 10 χλμ. Εμείς θέλουμε να βοηθήσουμε,  αλλά όλοι οι δήμαρχοι που έχουν περάσει έχουν υποσχεθεί και δυστυχώς δεν έχει γίνει ακόμα τίποτα.

16)  Έχουν γίνει  ή πρόκειται να γίνουν κάποιες ενέργειες από το δήμο η την πολιτεία για την ώθηση της χρήσης του ποδηλάτου;

Υποσχέσεις έχουμε λάβει πολλές, αλλά σα σύλλογος που είμαστε από το 1971 δεν είδαμε να γίνεται κάτι. Το θέμα των ποδηλατοδρόμων έχει ξεκινήσει έντονα εδώ και 1 δεκαετία,  ιδιαίτερα με μια μελέτη του καθηγητή συγκοινωνιολόγου Βλαστού ο οποίος είχε κάνει μια μελέτη και για την πόλη της Πάτρας. Δυστυχώς από τότε δεν έχει γίνει τίποτα. Πεζόδρομους ευτυχώς έχουμε δει κάποιους, τη Ρήγα Φεραίου, τη Παντανάσσης… Ποδηλατόδρομους δεν έχουμε δει ακόμα.

17)  Όταν έχουμε το δρόμο και το πεζοδρόμιο είπαμε ο ποδηλάτης ακολουθεί το δρόμο. Πως μετακινούνται όμως οι ποδηλάτες στους πεζόδρομους;

Στη Ρήγα Φεραίου πάνε οι ποδηλάτες μέσα και τους κυνηγάνε οι πεζοί. Βέβαια έχουν ένα δίκιο. Στον πεζόδρομο είσαι ανέμελος, αφήνεις και τα  παιδιά σου.  Όταν μπλέξουν ποδήλατα και πεζοί μαζί μπορεί να έχουμε και ατύχημα Θα μπορούσε όμως να έχει οριοθετηθεί και ένας ποδηλατόδρομος όπως έχει γίνει στη παραλιακή ζώνη της Θεσσαλονίκης Βέβαια εκεί έχει μεγάλο πλάτος η παραλία, έχουν χαρακτηρίσει ένα κομμάτι ποδηλατόδρομο. Στη Ρήγα Φεραίου το σκεφτήκαμε αλλά δεν επιμένουμε γιατί μαζεύεται πολύς κόσμος. Σκεφτείτε αν πάει ένα ποδήλατο με 20 25 και με 30 χλμ. καμία φορά, θα συμβεί σίγουρα ατύχημα. Και επειδή είναι στενός ο δρόμος της Ρήγα Φεραίου δεν μπορεί να έχει και τα δύο.  Θα πρέπει π.χ. αντί να γίνει η Φιλοποίμενος πεζόδρομος να γίνει ποδηλατόδρομος. Να μείνει  δηλ. το μέσον για τα ποδήλατα και να υπάρχουν  και τα πεζοδρόμια κανονικά όπως είναι τώρα. Να μη κατεβαίνει όμως ο πεζός κάτω. Αν δοθεί  το λιμάνι (η παραλιακή) τότε εκεί επειδή το πλάτος είναι μεγάλο θα μπορούσαν να υπάρχουν και τα δύο και πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος.

18)  Έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση τη χρήση του ποδηλάτου?

Εικόνα 4 Η λέσχη φίλων του ποδηλάτου της Πάτρας οργανώνει βόλτες και διήμερες ποδηλατικές εκδρομές

Βέβαια, προς το θετικό. Το 2009 η αύξηση της πώλησης των ποδηλάτων ήταν αρκετά ικανοποιητική και βλέπουμε στους δρόμους να κυκλοφορούν πολύ περισσότερα ποδήλατα απ’ ότι παλιότερα. Μακάρι η χρήση του ποδηλάτου να  μας μείνει σαν συνήθεια. Εμείς στηρίζουμε τη χρήση του ποδηλάτου στο τρίπτυχο μετακίνηση-ψυχαγωγία-άθληση. Ας το αναλύσουμε: μετακίνηση είναι αυτό που συζητάμε τώρα. Ψυχαγωγία: φαντάζεστε μια παρέα 5- 10 ατόμων να πάει βόλτα με το ποδήλατο αν υπάρχουν οι υποδομές και οι προϋποθέσεις,  τι ωραία που είναι. Αλλάζεις παραστάσεις γρήγορα. Με τα πόδια θα πας 1 με 2 χλμ., θα κουραστείς ενώ με το ποδήλατο ακόμη και ένας άνθρωπος που δεν έχει κάνει πολύ ποδήλατο μπορεί να παέι και 10 χλμ. Άθληση: το ποδήλατο είναι μια πολύ καλή εξάσκηση και συντήρηση για το σώμα και την υγεία του ποδηλάτη,  πέρα από τον πρωταθλητισμό. Οι συνέπειες βέβαια από τη χρήση του ποδηλάτου είναι πολλές. Καλύτερο κυκλοφοριακό, αποφεύγεται η ρύπανση της ατμόσφαιρας γιατί δεν χρησιμοποιείται το αυτοκίνητο που εκπέμπει καυσαέρια, εύκολο παρκινγκ, ταχύτητα με την οποία κάνεις τις δουλειές σου.

19)  Τι γίνεται σε άλλες χώρες;

Εικόνα 3 Η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης προς τη δουλειά επιδοτείται σε Ολλανδία, Βέλγιο και Βρεττανία

Δυστυχώς είμαστε πίσω σε σύγκριση με τις άλλες χώρες, ιδιαίτερα τις βόρειες χώρες στη Ευρώπη και αυτό οφείλεται στην κουλτούρα μας, δε έχουμε αποκτήσει ποδηλατική κουλτούρα. Γι αυτό όπως είπα και πριν ελπίζουμε στη δικιά σας γενιά να αλλάξει αυτό τα επόμενα χρόνια.  Βοηθάει και η κρίση σε αυτό,  γιατί οι Έλληνες συνηθίζαμε να πηγαίνουμε και στο καφενείο με το αυτοκίνητο. Λέω για το καφενείο  με την έννοια ότι συνήθως πάμε σε ένα που είναι κοντά στην περιοχή μας σε απόσταση 200 -300 μ.

20)  Θέλετε να προσθέσετε κάτι άλλο;

Όχι, μόνο να παροτρύνω εσάς να χρησιμοποιείτε το ποδήλατο, να το αγαπήσετε γιατί  θα βελτιώσετε καταρχήν τη φυσική σας κατάσταση. Βέβαια είστε παιδιά ακόμα και δεν το καταλαβαίνετε,  όσο μεγαλώνουμε όμως έχουμε την ανάγκη να γυμναζόμαστε περισσότερο.

21) Σας    ευχαριστούμε πολύ.

Εικόνα1: http://thestar.com.my/lifestyle/story.asp?file=/2008/7/14/lifeliving/1540208&sec=lifeliving

Εικόνα 2: http://www.healthview.gr/node/7957

Εικόνα 3: http://sol-gr.blogspot.com/2011/06/blog-post_22.html

Εικόνα 4: http://www.podilatres.gr/about/